Poznański czterobut rolniczy
czyli
FSR Tarpan 234/4×4
Produkowany od początku lat 70. XX wieku FSR Tarpan miał zadanie być autem typowo rolniczym, o prostej, w miarę niezawodnej konstrukcji i dużej przydatności jako pomoc w gospodarstwie. Rzeczywistość była jednak zgoła inna – konstrukcja z poznańskiej FSR była pojazdem będącym swoistym zlepkiem części z innych wozów i o dyskusyjnej trwałości, którą na dodatek tworzono w niemal spartańskich warunkach; dość powiedzieć, że dopiero po jakimś czasie fabryka z Antoninka otrzymała normalne prasy do tłoczenia blach, a sama produkcja zaczęła mieć znamiona seryjnej, a nie prymitywnego klepania. Czy to jednak coś mocno zmieniało w kwestii jakości samochodu czy legendarnego wręcz niespasowania blach nadwozia? OCZYWIŚCIE ŻE NIE XDDD
Jednym z problemów Tarpana był napęd, a dokładniej jego przeniesienie – poznański samochód rolniczy był napędzany na tylną oś, co sprawiało że nie nadawał się w nieco trudniejszy teren; opcjonalna blokada dyferencjału zastosowana w późniejszym modelu 237 była rzadko spotykana. W związku z tym postanowiono w okolicach 1978 roku stworzyć wersję z napędem na cztery koła, mającą zniwelować ten problem. 234, bo tak nazwano prototypy oparte o model 233, chociaż z nadwoziem z prototypu 235
pokaż spoiler 235 miał między innymi nowe zderzaki, nową ramę nośną, niezależne zawieszenie przednich kół, zwiększoną ładowność do jednej tony, nową atrapę chłodnicy czy nowe błotniki przednie i pokrywę silnika
były napędzane silnikiem 1.5 OHV z Polskiego Fiata 125p
pokaż spoiler tak, ktoś zadecydował że sieczkarnia fiatowska będzie dobrym silnikiem do auta rolniczego – pogratulować poczucia humoru kierwa
spięte z czterobiegowym manualem, który przenosił napęd na koła poprzez zmodyfikowane mosty z Żuka. Tak skompletowane prototypy wysłano na testy.
Jaki był ich wynik? Cóż, model 234/4×4 nie został wprowadzony do produkcji. Zamiast tego, po 1979 roku, podpisano umowę z włoskim Fiatem na prace rozwojowe Tarpana, w wyniku których stworzono jeżdżący prototyp o nazwie Tarpan Campagnola. Nową konstrukcję planowano wdrożyć do produkcji, ale ze względu na wprowadzony w grudniu 1981 roku stan wojenny plany spełzły na niczym. Zamiast tego skupiono się na pojeździe dla wojska, wskutek czego na podwoziu „234” powstał prototyp PW-1, który dał początek pracom nad kierwa Tarpanem Honkerem…
#autakrokieta #fsr #samochody #motoryzacja #gruparatowaniapoziomu #ciekawostki #prl #tarpan
pokaż spoiler Źródła: „Dobre chęci, a wyszło jak zawsze?” autorstwa P. Burcharda, z czasopisma „Auto Świat Classic”, nr 5/2020; miastopoznaj.pl https://www.miastopoznaj.pl/blogi/pozostale/8418-jak-powstalo-auto-dla-rolnika-czyli-historia-tarpana oraz PL Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/FSR_Tarpan#Tarpan_234
PS. Prawdopodobnie kolejny wpis będzie po majówce
No Comments
Comments are closed.